Abrupt einde, maar wel een reis van uitersten - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Fokko Aldershoff - WaarBenJij.nu Abrupt einde, maar wel een reis van uitersten - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Fokko Aldershoff - WaarBenJij.nu

Abrupt einde, maar wel een reis van uitersten

Door: fokkoaldershoff

Blijf op de hoogte en volg Fokko

03 December 2010 | Argentinië, Ushuaia

Dit zal helaas mijn laatste verslag zijn van mijn tour door Sudamérica, omdat mijn oma van vaders kant overleden is en mijn reisverzekeringsmaatschappij een terugvlucht geregeld heeft op 3 december. Om maar met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen. Gelukkig heb ik al héél veek gezien en had ik nog maar slechts 2 weken voor de boeg én is alles met mijn oma op een erg goede manier geeindigd.

Nu dan leukere dingen!

En wel te beginnen met Puerto Varas, een dorp in het merengebied, 14 uur per bus vanaf Santiago. Daar heb ik een paar mooie meren bekeken omgeven door vulkanen en vervolgens ben ik bij de bekende Jan en Fleur in de auto gestapt om met hen naar Chiloé, een eiland ten zuiden van Puerto Montt te gaan en daar te gaan kamperen.

Chiloé was erg mooi en we hebben er samen 3 dagen doorgebracht. Het eiland lijkt qua landschap een beetje op Ierland maar dan zonder kliffen en pinguins kan je er ook zien. Tevens hebben we daar de lekkerste zalm ooit gegeten en de lokale vuurtorenwachter van een bezoek voorzien.

Daarna hebben we elkaar weer gedag gezegd, aangezien mijn schema iets anders was dan het schema van J&F, en ben ik ingescheept op de Evangelistas, een veerboot die in 4 dagen van Puerto Montt door de Chileens Patagonische fjorden naar Puerto Natales in het zuiden vaart.

En wat was dat vet! Heel veel mooie dingen gezien, fjorden, besneeuwde bergen die hoog boven de zee uittorenen, drijvende ijsschotsen die van een gletscher afbreken etc.
Ook het gezelschap was leuk, samen met 2 Spanjolen en een Nederlander die bij mij in de hut lag hebben we het erg leuk gehad. Koehandel was een mooi spel dat onze Spaanse médicos ook begrepen en zelfs wilden gaan kopen via ebay, tot ik ze, zo gul als ik ben, het spel schonk )met dank aan Jan en Fleur, bij deze)

En tevens hebben we (Robert eigenlijk) de bingo op de afsluitende avond gewonnen! ¡Los holandeses son los mejores del mundo, claro! (En voor de Diergeneeskundigen onder jullie: Suzanne Eisenberg was ook aan boord en had het erg naar haar zin tussen al die Duitsers)

Vervolgens hebben we een hostel gezocht in het erg winderige Puerto Natales en zijn we gisteren op een lange dagexcursie naar de Perito Moreno gletscher in Argentinië geweest. Weer wat stempels erbij dus en we konden een paar uur genieten van ijzig natuurgeweld in de vorm van afbrekende ijsschotsen van de grootste en actiefste gletscher van Zuid-Amerika!

Ik zou eigenlijk samen met de mannen naar het nationaal park Torres del Paine gaan voor een 4-daagse trek, tot het bericht van mijn oma kwam.

Ik vlieg overmorgen terug vanaf Ushuaia (zuidelijkste stad ter wereld, check) naar Buenos Aires, dan Madrid en dan kom ik op 4 december om 18.20 op Schiphol aan.



Al met al een hele vette reis met heel veel hoogtepunten, heel veel leuke mensen die ik ontmoet heb en het is hier echt een ontzettend gaaf continent waar nog veel meer te zien is!!

Lijst van uitersten:
- Grootste stad ter wereld die niet per weg te bereiken is: Iquitos, Peru
- Hoogstgelegen hoofdstad ter wereld: La Paz, Bolivia
- Hoogstgelegen stad ter wereld: Potosí, Bolivia
- Droogste plek ter wereld: Atacamawoestijn, Chili
- Meest afgelegen, bewoonde plek ter wereld: Paaseiland, Chili
- Grootste en hoogste bevaarbare meer ter wereld: Titicacameer

En nog wat noodzakelijke aanvullingen (dank aan J&F otra vez)

- De langste tijd doorgebracht ooit met Jan en Fleur
- De langste zit op hun achterbank (die nu weer vol met zooi ligt)
- De meest of minst aantrekkelijke plek voor aliens om te landen: Vilcabamba, Ecuador
- De kutste dag ooit: Niet naar de Pueblo de los Muertos maar naar een of andere donkere, vochtige kutgrot, in Chachapoyas
- De slechtste gids ever: ADRIÁN van de Salkantaytrek
- De meeste potjes Boonanza ooit gewonnen op het zuidelijk halfrond
- De beste Engelssprekende en niet-liegende gids ooit: Raúl van La Torre Tours uit Tupiza (ga daar nooit heen)
- De eerste zeeleeuw ooit die in mijn flipper beet in de zee rond de Galápagos

etc.

¡Adios y hasta más luego que piensé!


en natuurlijk deed mijn camera het ook nog: http://www.facebook.com/album.php?aid=24760&id=100000782542752&l=f19a54aa78



  • 02 December 2010 - 01:59

    Margriet:

    Hoi Fokko,

    Vervelend dat je oma is overleden, gecondoleerd. Toch heb je een positieve draai aan je verhaal weten te geven, goed van je :) Een goede terugreis gewenst en ik heb genoten van je verhalen en foto's.

  • 02 December 2010 - 02:27

    Je Vriendinnetje:

    He liefje, mooi verhaal! Ondanks dat ik je verhalen vaak via de mail al las vond ik ze erg mooi en natuurlijk veel illustratiever met foto's! Ik zie je 28 januari:)! Liefs

  • 02 December 2010 - 03:55

    Marco:

    Een goede terugreis gewenst!
    Jammer van het abrupte einde natuurlijk, gecondoleerd.
    Groeten vanuit Palmy, leuk bijgekletst met Marieke hier!

  • 02 December 2010 - 08:04

    Zussie:

    Wat een vette foto's! Misschien moeten we samen nog eens terug ..Heel fijn dat je zaterdag al naar huis komt, ik kijk er naar uit!


  • 02 December 2010 - 10:03

    Ryan:

    Heej! Wat een gave dingen heb je toch weer gedaan. Mooi van de koehandel.. :) Jammer dat het zo abrupt ten einde moet komen.. Sterkte komende dagen! Liefs

  • 02 December 2010 - 10:05

    Emma:

    Beste Fokko,
    Wat een naar bericht. Heel veel sterkte, ook voor je familie. Wel fijn dat je zo positief terugkijkt op je reis. Goeie reis terug en hou je taai. Tot in januari.
    Liefs Emma

  • 02 December 2010 - 10:24

    AMA:

    Heb weer genoten van je fantastische
    foto's.Fijn dat je naar huis komt.We verheugen ons erop.Goede thuisreis.
    Liefs,AMA

  • 02 December 2010 - 11:04

    Ami:

    Zo een einde aan een indrukwekkende reis!!!!
    Ik wens je Familie en jou veel sterkte
    met het verlies van Oma!
    Ik hoop dat de terugvlucht goed verloopt!
    Liefs van Ami


  • 02 December 2010 - 16:45

    Je Moeder:

    Hey lieve Fok,
    wat een foto's! Fijn dat je voor oma terugkomt, wij verheugen ons op zaterdag op Schiphol je in de armen te kunnen sluiten.

  • 02 December 2010 - 19:20

    Anna:

    Hi fokko! Jammer van je laatste weken... gecondoleerd ook met je oma. Maar wat heb jij veel vette dingen gezien zeg, ben wel jaloers! Wat hip dat ama hier ook verschijnd:) We zien je in zwitserland, zónder jetlag dus... xx

  • 02 December 2010 - 19:47

    Pim En Ludy:

    Lieve Fokko,
    Gecondoleerd met het overlijden van je oma. Wat jammer dat je reis zo abrupt voortijdig moet eindigen.
    Maar wat heb je een fastastische dingen gedaan en gezien! We hebben genoten van je verhalen en foto's. Goede reis naar huis!
    Lieve groetjes, Pim en Ludy

  • 02 December 2010 - 20:23

    Jan En Fleur:

    Gecondoleerd met je oma
    Nog een aanvulling op de lijst:
    -De langste tijd doorgebracht ooit met Jan en Fleur
    - De langste zit op onze achterbank (die nu weer vol met zooi ligt
    - De meest of minst aantrekkelijke plek voor aliens om te landen: Vilcabamba
    - De kutste dag ooit: Niet naar de pueblo de los muertos maar naar een of andere donkere, vochtige kutgrot, in Chachapoyas
    - De slechtste gids ever: EDWIN

    Oftewel een vette reis. Het was gezellig, wij gaan nog even verder en zien je wel verschijnen als we terug zijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fokko

Actief sinds 26 Juni 2010
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 17415

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 08 Maart 2012

Trans-Mongolië express

10 Augustus 2010 - 19 December 2010

Zuid Amerika!!

Landen bezocht: