Bolivia!! En een beetje Peru nog natuurlijk - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Fokko Aldershoff - WaarBenJij.nu Bolivia!! En een beetje Peru nog natuurlijk - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Fokko Aldershoff - WaarBenJij.nu

Bolivia!! En een beetje Peru nog natuurlijk

Door: fokkoaldershoff

Blijf op de hoogte en volg Fokko

20 Oktober 2010 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

¡Chicitos y chicitas¡
Ik heb al veel te lang weer niet geschreven en ga toch proberen het kort te houden.
De Salkantaytrek naar Machu Picchu voor 4 dagen gedaan. Was erg mooi! Hoge bergen en een goede uitdaging. Relaxte mensen in de groep, alleen de gids was echt waaaaaardeloos. Maar dat krijg je als je lastminute (en goedkoop) boekt.
En het ongelofelijke is gebeurd: een squirrelmonkey (die kleine gele) heeft verdomme mijn dagboek meegenomen de jungle in....maar gelukikig had ik het net die avond helemaal gelezen...dus na wat uurtjes opnieuw schrijven lijkt mijn nieuwe variant er weer wat op!
En na 4 dagen lopen kwamen we de 5e dag eindelijk, eindelijk en welverdiend aan in Machu Picchu, en het REGENDE zowat heel de dag! Heb nog nooit van mijn leven zoveel poncho´s gezien als daar! Maar ondanks dat was het toch heel mooi en speciaal!
´s Middags zou ik een trein daarvandaan nemen naar Cuzco, om de nachtbus naar Bolivia te halen. Maar er was iets mis met mijn ticket, waardoor ik de trein niet haalde, de bus naar Copacabana miste en de dag erna (omdat Jan en Fleur, m´n matties uit Ecuador en noord-Peru, op me wachtten) o.a. met een taxi in sneltreinvaart naar de grens moest!
En toen ik eindelijk, eindelijk in Copacabana kwam, zeiden Jan en Fleur dat ze de dag erna terug moesten naar NL voor de begrafenis van Jan´s opa......erg sneu voor hun en ook een beetje voor mij!
Toen heb ik een dag uitgerust in Copacabana en daarna het Isla del Sol in het Titicacameer bezocht. Dat was vet! Mooie wandeling gemaakt en heel de dag over het hoogste meer ter wereld uitgekeken.
Vervolgens via La Paz (hoofdstad op 3800 meter hoogte), waar het één grote goedkope openluchtmarkt is, met heel veel bijna echte voetbalshirts waar ik bijna al mijn geld aan had uitgegeven, naar Rurrenabaque gevlogen in de jungle. Daar een 3-daagse pampatrip gedaan met echt weer een topgroep!!
We hebben capìbara´s (grootste knaagdieren ter wereld), ladingen aan alligators en kaaimannen gezien en een enkele anaconda gespot.
En ik heb kennis gemaakt met slechte muskietennetten en de gevolgen daarvan: meer dan 80 bulten toen ik wakker werd!
Op de terugrit ging uiteraard de jeep kapot, de radiateur lekte en het was buiten al meer dan 30 graden.....dat ging dus niet echt.
We zijn teruggesleept naar de bewoonde wereld en ´s avonds met de groep wezen stappn in het altijd bruisende Rurrenabaque!
Vanochtend ben ik via La Paz naar Santa Cruz gevlogen (vluchten zijn hier in prijs echt ontzettend goedkoop en sneller dan busritten van 16 uur). Morgen richting de plek waar de beroemde Ernesto ´Che´ Guevara 30 jaar lang gelegen heeft en vervolgens naar Sucre, waar Jan en Fleur als hbet goed is weer zijn!
Bolivia is echt een vet land, supergoedkoop, hele aardige mensen hier en ontzettend divers! Vermaak me hier dus nog wel even!
Hoop dat met iedereen daar (waar dat ook mag zijn) goed gaat, hier gaat het dat in ieder geval wel!
¡Muchos besos!
p.s. Internet is hier traaaaaag, dus foto´s komen later! Er staan er wel wat op facebook, dat werkte wel

http://www.facebook.com/album.php?aid=22162&id=100000782542752&l=507f5c02fb
http://www.facebook.com/album.php?aid=21767&id=100000782542752&l=84b8b27c1f
http://www.facebook.com/album.php?aid=22215&id=100000782542752&l=504ab91e21

  • 21 Oktober 2010 - 08:40

    Roos:

    die apen kan je ook niet meer vertrouwen!
    leuk verhaal fok! X

  • 21 Oktober 2010 - 08:41

    Pa-f:

    fijne foto van je rug! muskieten marteling, hoewel je gewoon doorslaapt!
    leuke dieren aan de rivier. die een beetje op varkens lijken.
    Twente heeft gelijk gespeeld met 1-1 tegen Bremen.
    Groet Pa-f

  • 21 Oktober 2010 - 08:59

    Sebas:

    Hey Fokko! Toch nog overvallen, hetzij door apen... In november ben ik in venezuela te vinden, ben benieuwd wat het zal brengen.
    Groet, Sebas

  • 21 Oktober 2010 - 12:49

    Ami:

    Fokko, het is weer super spannend, maar 80 bulten is niet vet!!!!
    Capibara"s heb ik gezien op An.Plan.Morgen ga je naar de plaats waar Che. Guevara zijn rustplaats had! Allemaal heel boeiend en dank dat je het aan ons laat weten hoe het allemaal is!
    Ik geniet er van!
    Knuffel Ami


  • 21 Oktober 2010 - 13:03

    Eva:

    toen ik je verhaal las over de muggenbulten dacht ik: dat zal wel meevallen... maar heb net even je foto's op facebook gezien...ik heb echt medelijden!!! Ik hoop voor je dat je er niet teveel last van hebt. Maar afgezien van de prikkende muggen en de apen die je spullen jatten heb je het volgens mij nog prima naar je zin! Hier in Nederland is het al 3 dagen constant aan het regenen/hagelen dus wees maar blij dat je daar zit!

  • 27 Oktober 2010 - 04:03

    Sylvia Strik:

    Ola amigo!
    Muchos buenos photographicos! Of zoiets...

    Mooi verhaal Fok (en lekker kort ;)), jammer van de muggenbulten en bizar van je dagboek... Misschien dat iemand het over 50 jaar weer vindt en er dan een prachtige film van maakt! Veel plezier maar weer!

  • 29 Oktober 2010 - 15:49

    De Hooge:

    Wetenschappers hebben een nieuw raar fenomeen ontdekt tussen de squirellapen op Machu Picchu. Onderzoekers hebben waargenomen dat de apen tegenwoordig andere geluiden gebruiken om te communiceren. Deze geluiden lijken nog het meest gerelateerd te zijn met de Nederlandse taal. Wetenschappers tasten in het duister over de oorzaak van dit fenomeen. Bron: ANP
    Wij weten nu beter ;-)
    Alles ok hier, weinig te melden behalve dat je XS4ALL niet moet nemen als internet provider. Zij staan onze Skype date namelijk ernstig in de weg. Liefs P.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fokko

Actief sinds 26 Juni 2010
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 17413

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 08 Maart 2012

Trans-Mongolië express

10 Augustus 2010 - 19 December 2010

Zuid Amerika!!

Landen bezocht: