Dynamiet, 96% alcohol en eindeloze zoutvlaktes - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Fokko Aldershoff - WaarBenJij.nu Dynamiet, 96% alcohol en eindeloze zoutvlaktes - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Fokko Aldershoff - WaarBenJij.nu

Dynamiet, 96% alcohol en eindeloze zoutvlaktes

Door: fokkoaldershoff

Blijf op de hoogte en volg Fokko

04 November 2010 | Chili, Valparaíso

In Potosí, Bolivia liggen de zilvermijnen, waar door mannen (en kinderen) de laatste restjes zilver gedolven wordt, omdat de Spanjaarden vroegah al het zilver al in hun zilvervloten (wie kent het bekende liedje niet) naar Spanje getransporteerd hebben.

Jan en ik vonden het dus wel een mooie gelegenheid om eens zo´n mijn, waar mijnwerkers, meer dan 17u per dag 6 dagen per week, hard werken, te bezoeken. Gewapend met cadeaus voor de koempels: dynamiet, lekkere sterke alcohol en ladingen coca zijn we meer dan 70 meter diep de mijn ingeweest. Ontzettend indrukwekkend! 2 uur lang worstelen, klauteren en kruipen waren genoeg, wat waren wij blij dat wij er wél uitkonden en niet meer terug hoefden!

De dag erna zijn we richting Tupiza, een door toeristen vaak overgeslagen plek, gegaan. Een gebied dat er net zo uit ziet als het ´wilde westen´ strekt zich daar uit en dus een plek die rijp is om te ontdekken.
En dat gaat, wederom, te paard. Voor Jan niet zo´n succes, want die stapte na 3 minuten al af. Mij en Fleur ging het beter af en dus voelden we na 3 uur wederom spieren waarvan ik niet wist dat ik ze had.

De dag erna zouden we met een Engelstalige gids en een Fransman voor 4 dagen te jeep vertrekken naar de zoutvlakten van Uyuni, om daarna door te gaan naar Chili. Ware het niet dat we voor de zoveelste keer problemen hadden met een touroperator die meer beloofde dan hij waar kon maken, waardoor de heer in kwestie, Raúl, te maken kreeg met boze Nederlanders (speciaal Jan), woorden als ´mentiroso´ (leugenaar) en dreigementen dat we zijn slaapzakken aan de zwervers zouden geven. (Ga NOOIT naar de Uyuni met La Torre Tours)

De tour was desalniettemin een groot succes!!! Hele vette dingen gezien, met een erg leuke chauffeur en geweldige kokkin die ons begeleidden.

Flamingo´s in rode meren, eindeloze zoutvlakten met mogelijkheden voor foto´s met interessant perspectief, geisers en veel meer kwam aan onze camera´s voorbij.

Daarna was het alweer tijd voor Chili, nr 37 op de lijst van meest welvarende landen en dat bleek ook wel. Prijzen die 3 tot 4 x hoger lagen dan in Bolivia, vergelijkbaar met Europa en, op het oog, veel meer welvaart en goed geregelde dingen. Daar hebben we San Pedro de Atacama, in de Atacamawoestijn met slechts enkele uren regen per jaar, bekeken. Niet voor niets de droogste plek ter wereld!

Momenteel zit ik alweer in Valparaiso in midden Chili en Jan en Fleur in de bus naar La Serena. Jammer dat onze wegen zich scheiden, maar wellicht zien we elkaar (na mijn bezoek aan Paaseiland en Paraguay) weer in het zuiden, Patagonie!!!

Inmiddels vliegt de tijd toch wel, nog slechts 1,5 maand voordat ik alweer terug MOET, naar Nederland en het studerende leven.

Maar gelukkig nog 1,5 maand waarin nog mucho, mucho te zien is!!

Toedels, Fokko

meer foto´s van Bolivia (scroll naar beneden): http://www.facebook.com/album.php?aid=22162&id=100000782542752&l=507f5c02fb
foto´s van Uyuni en Chili: http://www.facebook.com/album.php?aid=23087&id=100000782542752&l=ddb16038db

• 04 November 2010 - 17:59

Sylvia:

Dapper dat je die mijntocht hebt gedaan Fokko, klinkt erg indrukwekkend! Ik vind sowieso dat je heel erg veel gave dingen doet en niet alleen maar de toeristische attracties. Ook al had ik eigenlijk niet anders van je verwacht, alsnog de complimenten! Jij komt straks thuis met een ervaring daar zeg je U tegen... Veel plezier maar weer!

• 04 November 2010 - 20:46

Je Moeder:

Wat een ongelofelijk mooi landschap en foto's!
    En jij als Lucky Luck, wie had dat gedacht?

• 04 November 2010 - 21:23

Pa-f:

Het wordt steeds moeilijker voor ons om deze foto's te zien, zo overweldigend indrukwekkend en lekker makend om ook -ooit?- zo'n reis te gaan maken!

• 05 November 2010 - 00:16

Margriet:

Hej Fokko,
    Je hebt de smaak wel te pakken zeg, wat een mooie reis maak je er van! Heb je foto's bekeken, ziet er geweldig uit allemaal en die perspectief foto's zijn ook lachen!

• 05 November 2010 - 07:22

Anton:

Klinkt goed allemaal Fokko! En als je zo doorgaat met het verbeteren van je rijvaardigheden kan je misschien wel zo onze gevorderde les in stromen ;)

• 05 November 2010 - 12:26

Zussie:

Fok wat fantastisch toch steeds allemaal! En wij vinden het niet erg hoor dat je terug MOET over 1.5maand. Samen skieen in Lenk is toch ook niet verkeerd denk ik.
    Geniet er nog van he!

afca cbs

• 05 November 2010 - 13:57

Pim:

Mooie verhalen en schitterende foto's. Heb Patrick bevraagd. Nog geen antwoord. Laat het je weten. Hartelijke groet, Ludy en Pim

• 05 November 2010 - 15:04

Ami:

Dat was weer een heleboel
    intress. plaatsen die je hebt bezocht!!
    De mijnen daar heb ik wel eens over gelezen en geloof graag dat je blij was dat je niet langer daar hoefde te ploeteren!
    Arme mensen!!!! Dat ook in letterlijke zin!
    Dat je nog maar veel mag mee zien in die anderhalve maand die je nog rest! Dat is ook een goed vooruitzicht voor diegene die je volgen
    en al je verhalen lezen!
    liefs Ami

• 07 November 2010 - 11:12

Gerdjan:

Hey fokko,

Heb net even tijd genomen om je foto's te bekijken van je mooie reis. Erg indrukwekkend!! Echt een mooie reis! veel plezier nog in de laatste ander halve maand!

Groeten gerdjan

• 07 November 2010 - 17:26

Emma Strous:

Heey Fokko,

Maak je nog niet druk over dat studeren... weet je hoe lang het nog duurt voordat je dat weer MAG doen;)Wat weer een gave foto's. Veel plezier nog en laat je niet op je kop zitten...

• 07 November 2010 - 23:48

De Hooge:

Fantastisch! Wil je alleen niet meer zulke donkere mijnen in gaan. Het is maar goed dat ik dat niet van te voren wist, want dan had ik nog even een arsenaal aan kaarsjes voor je gebrand!

Verder zijn die foto's met dat perspectief ontzettend leuk gelukt (Y) GOOD JOB!
    Wanneer zullen we skypen?

• 09 November 2010 - 18:21

Sebastian Claessens:

Hoi Fokko! Werelreiziger! Leuke verhaaltjes man, jij maakt pas echt veel mee... En ja die foto´s... wat zal ik daar over zeggen (jaloers...)!
    Veel reisgenot, geniet ervan, nu het nog kan! Sebas

• 17 November 2010 - 12:51

Nicolien:

Hallo Fokko, hier Nico, vrouw van JP. neef van Marieke (en Sanne). Het zijn jaloers makende verhalen hoor. Behalve de muskietenbeten dan. Enjoy en die korte coup staat je heel erg goed.
    Groet Nico